Although it’s agreed that writing can have a strategic function inencouraging the use and strengthening of transversal skills, researchersoften highlighted the difficulties that students seem to encounterin using it (Harris et al., 2010; Lucisano et al., 2013;Piemontese, Sposetti, 2015). In this regard University, as a generativecontext in which to develop soft skills, could represent anopportunity to promote the enhancement of students’ writingskills (Perla, 2012; Moretti et al., 2019; Giuliani, 2019), althoughin an advanced stage of the formative process.The paper explores a study developed within a workshop conductedat Roma Tre University with 49 students. By proposing individualand group writing activities, the objectives were to enhancestudents’ written communication skills and, at the same time, tofoster the development of critical and relational skills.The results that emerged allows to highlight the effectiveness oflaboratorial instructional design in promoting writing skills. Collaborativeactivities were useful for developing positive peers’ relationshipsand for increase the awareness about the topics coveredby the course. A critical element was the number of students whoactively took part in the workshop, confirming the lack of recognitionoften associated with the educational potential of writing.
Sebbene sia condiviso che la scrittura possa avere una funzionestrategica nel favorire l’impiego e il potenziamento di abilità trasversali,in più occasioni la ricerca ha evidenziato le difficoltà chegli studenti sembrano riscontrare nel farne uso (Harris et al., 2010;Lucisano et al., 2013; Piemontese, Sposetti, 2015). L’Università,come contesto generativo in cui sviluppare soft skills, potrebbe ariguardo rappresentare un’opportunità per favorire il potenziamentodelle capacità di scrittura degli studenti (Perla, 2012; Morettiet al., 2019; Giuliani, 2019), sebbene in uno stadio avanzatodel percorso formativo.Il contributo approfondisce uno studio sviluppato nell’ambito diun percorso laboratoriale condotto presso l’Università Roma Trecon 49 studenti. Nel proporre attività di scrittura individuali e digruppo, gli obiettivi sono stati potenziare le capacità comunicativescritte degli studenti e, contestualmente, favorire lo sviluppo diabilità critiche e relazionali.Quanto emerso consente di evidenziare l’efficacia della didatticalaboratoriale nel promuovere abilità di scrittura. Le attività collaborativesono state utili per sviluppare relazioni positive tra pari einnalzare la consapevolezza rispetto ai temi trattati. Elemento dicriticità il numero di studenti che ha effettivamente partecipato al percorso in modo attivo, a conferma dello scarso riconoscimentospesso associato al potenziale formativo della scrittura.
I laboratori di scrittura come risorsa per potenziare le abilità critiche e relazionali degli studenti: uno studio in ambito universitario
Patrizi, Nazarena
2022-01-01
Abstract
Although it’s agreed that writing can have a strategic function inencouraging the use and strengthening of transversal skills, researchersoften highlighted the difficulties that students seem to encounterin using it (Harris et al., 2010; Lucisano et al., 2013;Piemontese, Sposetti, 2015). In this regard University, as a generativecontext in which to develop soft skills, could represent anopportunity to promote the enhancement of students’ writingskills (Perla, 2012; Moretti et al., 2019; Giuliani, 2019), althoughin an advanced stage of the formative process.The paper explores a study developed within a workshop conductedat Roma Tre University with 49 students. By proposing individualand group writing activities, the objectives were to enhancestudents’ written communication skills and, at the same time, tofoster the development of critical and relational skills.The results that emerged allows to highlight the effectiveness oflaboratorial instructional design in promoting writing skills. Collaborativeactivities were useful for developing positive peers’ relationshipsand for increase the awareness about the topics coveredby the course. A critical element was the number of students whoactively took part in the workshop, confirming the lack of recognitionoften associated with the educational potential of writing.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
SIRD Palermo_estratto atti.pdf
non disponibili
Licenza:
Dominio pubblico
Dimensione
217.69 kB
Formato
Adobe PDF
|
217.69 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.